Po pierwsze wypracowujemy nowe pojęcia, które dokładniej wyjaśniają transformację technologiczną, jakiej zaznajemy. Po drugie usiłujemy wprowadzić te pojęcia w obieg publiczny w ramach zaangażowanej humanistyki, której wkład w debatę nad problemami związanymi z rozwojem technologii pozostawał do tej pory ograniczony.
Kształtując zaangażowaną publicznie praktykę badawczą na rzecz technoróżnorodności dążymy do:
- pojęciowego odwrócenia obecnych paradygmatów technonaukowych, w ramach których celowości akademickich badań nad technologiami są podporządkowane nieakademickim imperatywom rynku i przemysłu high-tech napędzanego przez marketing,
- wykorzystania praktyk badawczych do kształtowania publicznej i otwartej debaty na temat technologicznego kształtu naszej przyszłości w antropocenie.
Prowadzone w CCTS badania sytuują się w obrębie niezależnych lecz powiązanych ze sobą pól badawczych i wpisują się w trzy różne tradycje badawcze, które obejmują następujące obszary:
- filozofia techniki, filozofia nauki, ekonomia polityczna i filozofia nieanalityczna,
- teoria kulturowa, medioznawstwo, semiotyka miłości [love studies], humanistyka cyfrowa, robotyka krytyczna, a w szczególności normy kulturowe oraz kody społeczne, emocjonalne i estetyczne w kontekście cyfrowości,
- environmental studies, teoria afektu, studia nad płcią kulturową i seksualnością, wilderness studies, krytyczne studia nad zwierzętami.